StartOm HOSARKProjektMedarbetareKontaktPress
Antikvariska uppdrag
Bostäder & Villor
Kontor
Kyrkor
Offentliga miljöer
Restaurering
» Bellmanshuset
» Bååtska palatset
» Gripsholms slott
» Hovstallet
» Karlbergs slott
» Konstnärshuset
» Kungl. biblioteket
» Kv Metern
» Linneanum
» Mälsåkers slott
» Rosersbergs slott
» Skeppsholmsbron
» Skogskyrkogården
» Stadsmuseet
» Stockholms slott
» Wrangelska palatset
Tillgänglighet
Övrigt
Bild eller bildspel
   «          » 

Skeppsholmsbron

År: 1999
Plats: Stockholm
Beställare: Statens fastighetsverk
Uppdragsansvarig: Andreas Heymowski (för Brygghuset arkitekter)


På 1990-talet planerades för det nya Moderna Museet och önskemål fanns om att ersätta den gamla bron, en för sin tid spetsteknologisk välljärnskonstruktion från 1861, för att möjliggöra tung, dubbelriktad trafik till öns alla kulturinstitutioner. Bron hade nyligen blivit byggnadsminne, men detta upphävdes och en ny bred stål- och betongbro (som dock skulle se ut som en kopia av den gamla) hade projekterats. Den folkliga opinionen mot en rivning blev dock för stark och nybyggnadsförslaget drogs tillbaka. I det läget fick Andreas Heymowski uppdraget att restaurera större delen av den gamla bron, samtidigt som dess körbana i mitten byggdas om i betong för att klara tung om än enkelriktad trafik. Idag står 1800-talsbron med hälften gamla hälften nygjutna lyktor, fackverksräcken och de förgyllda kungakronorna och ingen kan uppifrån se att mittdelen är ny. Endast sightseeingbåtarnas passagerare kan betrakta den modernt formgivna reliefmönstrade undersidan av betongbron.


Heymowski Olson Strömholm Arkitekter